lørdag 29. august 2009

Dannelse

Jeg er utrolig heldig som leder. Som leder så rusler en jo gjerne rundt, og hører med begge ørene - og vel så det.... Og på min jobb, på folkebiblioteket i Trondheim, så møtes både han "Jørgen hattemaker" og han "kong Salamon" på samme respektfulle måten. Høflig og rolig blir gjestene våre veiledet videre. Så flott - tenker jeg ofte.
Jeg sysler ofte med tanken på dannelse, eller hva er et dannet menneske? I min verden er et dannet menneske et menneske som lar den hun snakker til, vokse - lar henne føle seg litt mere verdt. Og det er det jeg opplever på min jobb, de som kommer innom har hodet litt høyere når de går ut, enn når de kom inn.
Jeg blir derfor skremt når jeg hører FrP foreslå karakterer i orden og oppførsel fra barna er 8. God orden og oppfølsel får barna ved å ha samtaler rundt hvordan en skal oppføre seg mot hverandre, ved å sitte i et felleskap og ha gode, reflekterte debatter.
Jeg tror at de ansatte på biblioteket har hatt gode foreldre og gode lærere - de er dannede mennesker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar